بوی صدق و بوی کذب گولگیر، هست پیدا در نفس چون مشک و سیر

بنام خداوند 

با سلام

راجع به بیانیه منتشر شده از سوی کانال محترم صرافخانه ،

بیانیه بدون ذکر نام نویسنده منتشر شده و بهتر بود نویسنده محترم با ذکر نام و سمت و سابقه خود مسئولیت نوشته خود را به عهده می گرفت و بعد مهم ترین ملاحظات صرافان را لیست می فرمود .

و اما اینکه آیا واقعاً این موارد مهم ترین بخش از خواسته های صرافان هست یا نیست و اگر هم به فرض باشد آیا این خواسته ها به حق است یا ناحق جای بحث و تامل دارد .

مورد اول به گفته بیانیه فوق الذکر ، بازگشت به تقسیم بندی نوع اول و دوم است ، خوب اگر بخواهند صرافان را درجه بندی کنند چرا فقط دو نوع باشند چرا مثل بسیاری از کشور ها درجه های مختلف نداشته باشند مثلا از یک ستاره تا پنج ستاره ؟

مورد دوم ، صحبتی است که از امکان تاسیس شعبه و باجه شده ، خوب این برای کدام گروه از صرافان امتیاز محسوب می شود ؟ ، برای صرافانی که برای حداقل سرمایه ای هم که از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تعیین شده لنگ می زند و به آن اعتراض دارند ؟

یا برای صرافانی که به دلایل مختلف از جمله وابستگی  به بانک ها و یا احیاناً برخورداری از رانت های عجیب ، از سرمایه های بزرگ برخوردار شده اند ،  و البته برخی از آنها هم خودشان توانائی مالی ذاتی داشته اند ، و البته قصد حقیر راندن همه سرمایه داران به یک چوب نیست .


مورد سوم را فعلا کاری ندارم ولی در مورد چهارم ، باز صحبت امتیاز خاصی در میان است ، چه معنی دارد که از واگذاری امتیاز صرافی به عنوان یک امتیاز ویژه صحبت شود ، چرا مجوز صرافی انقدر آسان نباشد که هر کس خواست بتواند اخذ کند و نیاز نباشد کسی مجبور شود آنرا از صاحب آن بخرد .

در مورد پنجم هم با تفکیک صرافی ها به درجات مختلف بر اساس ، مقدار سرمایه  ، مقدار مالیات پرداختی در سال های گذشته ، تعداد حواله های انجام شده توسط آن صراف ، میزان رضایت مشتریان آن صراف ، تعداد کارمندان ، و مواد دیگر می شود آنها را درجه بندی کرد ، نه این که فقط سرمایه .

مورد ششم  هم که امکان انجام عملیات صرافی در فضای مجازی باشد البته خود آقایان درصدد راه اندازی آن هستند کما اینکه معاملات در بازار متشکل بدون رفع این مسئله ، قانونی محسوب نخواهد شد .

 بار دیگر تاکید میکنم ، این که هر صراف یا احیاناً غیر صرافی در امور صرافان یا هر امری اقتصادی و غیر اقتصادی در کشور نظر بدهد ، نه تنها امر قبیحی نیست بلکه بسیار هم ممدوح است  و مبارک است ، ولی همانطور که عرض کردم ، حداقل اسم و رسمتان را بگوئید که مردم بدانند این افاضات از طرف چه امام زاده ای بیان شده  است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.