مصاحبه با مجله تجارت فردا

بنام خدا

دیروز جناب حیدری که از روزنامه نگاران با ذوق محسوب می شود از گروه دنیای اقتصاد به من زنگ زد و خواهان انجام مصاحبه شد - نهایتا سوالات ذیل را فرستاد و بنده هم آن سوالات و جوابی را که داده ام در این جا می آورم :

1 - نرخ ارز در ماه های اخیر نوسان قابل توجهی داشته است وحتی به سطح بالای 4 هزار و 100 تومان نیز رسیده است، دلیل این افزایش نوسان که عمدتا در انتهای پاییز رخ می دهد چیست؟

ج- باید عرض کنم نرخ ارز هم مانند هر کالائی پیرو قانون عرضه و تقاضاست - و هر گاه تقاضا از عرضه پیشی بگیرد بسیار طبیعی است که نرخ ارز رو به افزایش بگذارد - ولی برخی از اوقات تقاضا های کاذب در بازار ظهور می کند - و گاهی هم البته عرضه دستوری و نا بجا که هر دو مضر است و هر یک به طریقی باید مهار شود .

دلیل اینکه چرا تقاضا زیاد می شود گاهی افزایش مسافرت های خارجی است - که با توجه به ارزان بودن نرخ دلار و همچنین نا چیز بودن عوارض خروج از کشور و عدم آمادگی شهر های داخل کشور برای پذیرائی از مسافران - و تا اندازه ای هم دلایل فرهنگی مجموعه ای از دلایل را تشکیل می دهد تا جهانگردان و مسافرتگران ایرانی سفر به خارج را به مسافرت به شهر های داخلی ترجیح دهند - امروزه مسافرت به دوبی و آنتالیا - بسیار ارزانتر از سفر به کیش و مشهد و شیراز تمام می شود - و این ها باعث می شود سالانه بیش از بیست میلیارد دلار ارز کشور فقط به مسافران داده شود - یعنی تقریبا نیمی از درآمد های حاصل از فروش نفت - در حالی که اگر نرخ دلار و هزینه عوارض خروج از کشور تعدیل شود و به مسافران خارج از کشور جایزه داده نشود ( چون در این زمان که بنده مشغول نوشتن این سطور هستم خروج ده هزار دلار توسط هر مسافر قانونی است و نرخ دلار در داخل و خارج حدود 80 تومان اختلاف دارد بنابر این هر مسافر که با خود ده هزار دلار می برد هشتصد هزار تومان سود می برد که این جایزه ای است که سیستم ارزی کشور برای تشویق مسافران به سفر به خارج به آنها می دهد ) و وضعیت هتل های داخل کشور بهتر و قیمت های آنها رقابتی تر و پذیرائی و غذا ها مورد قبول تر باشد - حداقل از خروج بیش از سه چهارم از ارز مسافری جلوگیری می شود و این یعنی صرفه جوئی پانزده میلیارد دلار سالانه -

2- .در حال حاضر شرایط بازار چگونه است؟ آیا آرامش به بازار بازگشته است یا این که می توان یک جهش دیگر را انتظار داشت؟‌ آیا با لغو تحریم ها بازار با ثبات تر از گذشته شده است؟

ج - بازار در حال حاضر به نظر من کاملا صحیح اداره نمی شود - آرامش هم هم اگر باشد - که البته هنوز نیست در اثر تزریق های لایتناهی و بی دریغ است و اگر اندکی از حجم تزریق کم شود بلافاصله در قیمت ها اثر می گذارد و این یعنی غیر واقعی بودن قیمت کنونی و البته عدم کنترل مصرف .

راجع به تحریم ها هم بنده هیچگاه معتقد نبوده ام که تحریم ها روی اقتصاد ما و از جمله قیمت ارز اثر مستقیم و جدی داشته باشد - فقط اگر ما از ابزار های خود که از تحریم بیرون آمده اند بهتر و بیشتر استفاده کنیم می تواند برای اقتصادمان نافع باشد .


 

3.  بانک مرکزی سعی داشته که در ماه های گذشته نقش صرافی بانک ها را در بازار پررنگ کند، آیا این سیاست موفق بوده است؟ تناقضی در کار این صرافی ها با دیگر صرافی ها وجود ندارد؟‌ به طور کلی وجود بانک ها در داد و ستد رخداد مناسبی ارزیابی می شود؟


ج -- نیاز به وجود صرافی بانکها در شرایطی احساس شد که بانکها به علت تحریم های ظالمانه فعالیت های خود در زمینه خدمات ارزی را متوقف کرده و صرافی های بخش خصوصی هم توان کافی برای جوابگوئی به نیاز های ارزی مردم را نداشتند - بنابر این در شرایطی که بانک ها از بند تحریم ها رهائی یافته اند و با توجه به امکانات - تعداد شعب ارزی و کارمندان ورزیده که بانکها در اختیار دارند واقعا حیف است که مردم را از خدمات ارزی بانکها محروم کنیم و با فعال شدن شعب ارزی بانکها دیگر هیچ دلیلی برای ادامه کار صرافی بانکها نمی ماند .

اصولا با رفع تحریم ها و فعال شدن بانک ها دیگر چه نیازی به زائده ای به نام صرافی بانکها است؟ و در واقع چرا بانکهای ما با این همه تجهیزات و امکانات و شعب در سراسر کشور باید بیکار و تماشاچی باشند تا مثلا هر کدام یک صرافی زیر مجموعه با داشتن تنها یک یا دو شعبه داشته باشند؟ که تازه اکثر آنها به هیچ وجه مسئولیت پذیری و اعتبار و تخصص بانکها را ندارند.

   سوالی که مطرح است این است که با توجه به رفع تحریم ها علیه سیستم بانکی کشور و با توجه به توانائی بالا و شعب ارزی فراوان و متعدد و کارمندان مجرب در زمینه خدمات ارزی چرا کماکان بانکهای ما باید از ارائه خدمات ارزی طفره رفته و مردم را از خدمات آنها محروم نگه داریم و  وقتی که آب هست چرا کماکان اصرار به انجام تیمم داریم؟

4-  دیگر سیاست بانک مرکزی اخذ مالیات از صرافی های بود که به طور عمده ارز داد و ستد می کنند، این سیاست چه اثری در بازار گذشته و چگونه ارزیابی می شود؟ .  دیگر سیاست بانک مرکزی اخذ مالیات از صرافی های بود که به طور عمده ارز داد و ستد می کنند، این سیاست چه اثری در بازار گذشته و چگونه ارزیابی می شود؟

ج-گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از معاملات ارزی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست - چون به فرض اینکه ارز را کالا بدانیم چون هر کالائی که از آن مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود وقتی از کشور خارج شود آن مالیات را به صاحب کالا باز می گردانند - و با توجه به اینکه ارز در داخل کشور کاربردی ندارد و فقط برای بردن به خارج خریداری می شود - بنابر این گرفتن و پس دادن مالیات از آن کاری بیهوده و بی فایده است - ولی با هم اینها گرفتن مالیات از خرید و فروش ارز - اگر همگانی باشد و راهکاری ابداع شود که بشود از همه خریداران و فروشندگان ارز آن مالیات را اخذ کرد - امر نامبارک نیست - بلکه می تواند سودمند هم باشد و به عنوان ترمزی عمل کرده و از دخالت عناصر سودجو در بازار ارز و ایجاد تقاضا های غیر واقعی جلوگیری کند - ولی باز هم تاکید می کنم شرط مثبت بودن این حرکت اینست که برای همه باشد - نه اینکه فقط برای صرافان رسمی و دیگران از جمله بانکها و صرافان غیر رسمی معاف باشند .

5 -به طور کلی، اقدامات بانک مرکزی در مواجه با نوسان ارزی چگونه ارزیابی می کنید؟ به طور کلی، اقدامات بانک مرکزی در مواجه با نوسان ارزی چگونه ارزیابی می کنید؟

ج- همیشه گفته ام آنچه برای اقتصاد ما بسیار زیانبار است تلاطمات و نوسانات شدید و مخرب است - وگرنه بالا رفتن نرخ در شرایطی که نرخ تورم و نرخ بهره در کشور ما با کشور های صاحب ارز های معتبر تفاوت دارد بسیار طبیعی و منطقی است و نگه داشتن دستوری قیمت ها است که در زمانهائی باعث جهش های بزرگ و و تلاطمات وسیع و ویرانگر خواهد شد .

6.  برخی از مقامات رسمی، یکی از دلایل نوسان دلار را افزایش تقاضا در پایان پاییز عنوان می کنند، آیا در این زمان تقاضا با روزهای قبل تفاوت می کند؟ آیا تقاضای سفته بازی نیز در بازار وجود داشته است؟ در حال حاضر وضعیت تقاضا چیست؟

ج- ممکن است در زمان هائی تقاضا قدری از عرضه پیشی بگیرد که اگر نرخ واقعی باشد - در آن زمان می شود با تزریق بیشتر نرخ را کنترل کرد و همچنین سفته بازی و بورس بازی به بازاری آسیب می رساند که نرخ ها در آن غیر واقعی باشد .- وگر نه وقتی دو کفه یک ترازو تقریبا یکسان باشد - ترازو دار می تواند با سر انگشت تدبیر به راحتی شاهین ترازو را میزان کند - و در این شرایط بورس باز و دلال و هر عامل دیگری نمی تواند اختلالی در بازار ایجاد کند و حتی گاهی شاید منافعی هم داشته باشد و باعث رونق بازار شود .

7.  برخی از صرافی ها درهفته های گذشته ارزهای بسته 5 هزار دلاری با قیمت کمتر از نرخ بازار توزیع می کردند، این رفتار چه اثری در بازار داشته است؟

ج  -این کار هم از تبعات همان توزیع غیر کارشناسی است که باعث ایجاد رانت می شود - یعنی فروختن ارز ارزان و وارد کردن تقاضا های غیر واقعی به بازار - بنده نمی دانم چگونه می شود از سیاستی دفاع کرد که در آن مردم را تشویق می کنند با گذاشتن یکی دو ساعت وقت و ایستادن در صف و گرفتن پنج هزار یا (از امروز) ده هزار دلار بین دویست تا پانصد هزار تومان سود حاصل کنند - آیا این سیاست انگیزه نیروی جوان را به انجام کار مفید و فعالیت های اقتصادی تضعیف نمی کند ؟ آیا روحیه ولع و طمع ورزی و زیاده خواهی و بیعاری را تقویت نمی کند ؟

8.  یکی از دلایل افزایش نرخ ارز، تغییر نرخ حواله در بازار عنوان شده است. مکانیزم اثرگذاری نرخ حواله بر نرخ دلار به چه شکل است و آیا این تغییرات به هم مرتبط هستند؟‌

ج -- حواله هم همان دلار است -زمانی که عرضه ارز توسط بانک مرکزی به صورت حواله انجام شود قیمت اسکناس قدری بالاتر می ایستد و دلیل آن اینست که صرافان و عوامل آنان با خریدن حواله و تبدیل آن به اسکناس و ارد نمودن آن به بازار تامین اسکناس در بازار را مدیریت می کنند که البته بابت این کار علاوه بر هزینه های شامل نرخ تبدیل و اهاب و ذهاب و غیره سود خود را هم مطابق تقاضای بازار لحاظ می دارند و زمانی که عرضه به صورت اسکناس صورت گیرد - این کار بر عکس انجام می شود ضمن اینکه چون خارج کردن دلار از کشور محدودیت دارد - علاوه بر هزینه تبدیل و اهاب و ذهاب نرخ ریسک هم به آن اضافه می شود و البته همه از جیب مشتری نهائی - البته اگر عرضه کننده عمده ارز تعادل را در عرضه اسکناس و حواله رعایت کند - به نفع مشتری و به ضرر عاملان این تبادل خواهد بود .

9.  در روزهایی که نوسان نرخ دلار افزایش می یابد، بسیاری از صرافی ها معامله نمی کنند و تقاضا به سمت تهیه ارز از دلالان سوق می یابد، چه راهکاری برای این قضیه می توان پیدا کرد؟

ج-- با راهکارهائی می شود به راحتی از ایجاد نوسانات شدید در بازار جلوگیری کرد و این باز می گردد به بحث تک نرخی شدن ارز - که در باره آن بسیار گفته و نوشته شده - و شاید تنها راه برای جلو گیری از ایجاد رانت و نهایتا فساد در توزیع ارز همان اقدام به تک نرخی کردن ارز باشد که البته معنی آن تثبیت نرخ نخواهد بود - و حتی شاید نوسان اندکی نیز داشته باشد ولی در نهایت مردم با یک نرخ سر و کار دارند - و البته همانطور که قبلا هم گفته ام این کار احتیاج به دو  خصیصه برای اجرا کنندگان دارد - یکی اراده و دیگری جرات - ولی متاسفانه سیاست گذاران فعلی دنبال ایجاد امتیاز ویژه برای برخی از جمله دارندگان مجوز صرافی هستند - و این کار باعث افزایش متقاضی برای گرفتن مجوز از یک سو و سختگیری های بیشتر در دادن مجوز صرافی از طرف دیگر شده - یک زمانی یکی از مقامات بانک مرکزی ضمن صحبت نظر حقیر را راجع به شرایط دادن مجوز صرافی با توجه به تعداد کثیر متقاضی پرسید - بنده عرض کردم - شما شرایط را آسان کنید ولی فقط رانت ندهید - سهمیه ندهید - آنهائی که دنبال رانت و ویژه خواری هستند می روند - و سرتان خلوت خواهد شد - ولی اگر رانت بدهید هر چقدر هم سختگیری کنید باز مشتری و متقاضی خواهید داشت ولی نه صرافان اصیل بلکه رانتخواران پولدار و با پارتی های قوی -(ببخشید مثل اینکه قدری از بحث خارج شدیم )

10.  برای برنامه ریزی مناسب هماهنگی میان صرافی و سیاست های بانک مرکزی باید چه مواردی را رعایت کرد؟‌

ج-- ایجاد هماهنگی بین سیاست های بانک مرکزی و صرافان از عمده وظایف کانون صرافان است و هر نوع بی نظمی و عدم هماهنگی در این رابطه نشان از بی کفایتی و عدم کارائی اعضای شورای فعلی کانون دارد .اخیرا شنیده می شود که کانون صرافان بدون هماهنگی با بانک مرکزی بر خلاف قانون سعی در گرفتن خودیاری (زوری) از همکاران دارد - یعنی هر همکاری که حتی برای گرفتن یک معرفی نامه گذارش به کانون بیافتد او را مجبور به پرداخت رقم های کلان به عنوان همیاری ( یا خودیاری - العهدته علی الراوی) - کانونی که با دادن وعده های شیرین از همکاران رای گرفت نه تنها به عهد و پیمان خود وفا نکرد - و بر علیه دستور العمل غیر کارشناسی با مقامات بانک مرکزی مزاکره منتج به نتیجه ای انجام نداد - بلکه حالا با مطرح کردن - همیاری علاوه بر حق عضویت باعث ناخشنودی برخی از همکاران شده -
11.   آیا می توان پیش بینی از نرخ تعادلی این روزهای بازار ارائه کرد؟ آیا می توان گفت که بازار در عدم تعادل قرار دارد؟

ج-البته اقوال در این رابطه مختلف است و برخی نرخ فعلی را تعادلی و واقعی می دانند - ولی نظر حقیر این نیست - و نرخ فعلی را واقعی ارزیابی نمی کنم .

فلسفه وجودی صرافی بانکها

بنام خدا

تا شهریورماه سال 89 شعب ارزی بانکهای کشور که به حمدالله در سراسر کشور گسترده بودند و کماکان هستند - به طور کامل فعالو بسیار منظم مشغول دادن خدمات به مردم و همچنین صرافی ها بودند .

ولی بعد از تحریم های ظالمانه - علیه آنها توسط استکبار جهانی - ناچار شدند فعالیت های خود را در زمینه خدمات ارزی متوقف کنند و چون صرافان در بخش خصوصی نیز توانائی کافی برای دادن خدمات به مردم را نداشتند - تدبیری اندیشیده شد و صرافی هائی زیر مجموعه هر بانک به وجود آمد - که به عنوان صرافی های بانکی معرفی و معروف شدند و به فعالیت پرداختند - اینکه چگونه وظایف خود را انجام دادند - چند تای آنان خوب - چند تا بد و چند تای دیگر متوسط بودند موضوع بحث این مقاله نیست -ولی سوالی که مطرح است اینست که با توجه به رفع تحریم ها علیه سیستم بانکی کشور و با توجه به توانائی بالا و شعب ارزی فراوان و متعدد و کارمندان مجرب در زمینه خدمات ارزی چرا کماکان بانکهایمان را از دادن خدمات ارزی و مردم را از خدمات آنها محروم نگه داریم و در واقع وقتی آب پیدا شد چرا کماکان اصرار به ادامه به تیمم داریم ؟

با فعال شدن بانک ها دیگر چه نیازی به زائده ای به نام صرافی بانکها است ؟

و در واقع چرا بانکهای ما با این همه تجهیزات و امکانات و شعب در سراسر کشور باید بیکار و تماشاچی باشند تا مثلا هر کدام یک صرافی زیر مجموعه داشته باشند با داشتن تنها یک یا دو شعبه ؟ که تازه اکثر آنها به هیچ وجه مسئولیت پذیری و اعتبار و تخصص بانکها را ندارند .

البته که در بین مدیران صرافی های بانکی هم انسانهای وارسته و مسئول و کارآمد و دلسوز داریم که برخی از آنها در این سال ها با تلاش و صمیمیت با کمک صرافی های بخش خصوصی توانسته اند - چرخ اقتصاد کشور را به هر حال به گردش در آورند

تحریمها لغو شد، چرا کماکان بانک هایمان را از دادن خدمات ارزی محروم کردیم؟!

کراپ‌شده - سمیعی

شعبه ارزی بانک ها بعد از تحریم های ظالمانه علیه آنها توسط استکبار جهانی ناچار شدند فعالیت های خود را در زمینه خدمات ارزی متوقف کنند و چون صرافان در بخش خصوصی نیز توانائی کافی برای دادن خدمات به مردم را نداشتند تدبیری اندیشیده شد و صرافی هائی زیر مجموعه هر بانک به وجود آمد که به عنوان صرافی های بانکی معرفی و معروف شدند و به فعالیت پرداختند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تراز،  اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان با بیان اینکه تا شهریورماه سال ۸۹ شعب ارزی بانکهای کشور که به حمدالله در سراسر کشور گسترده بودند و کماکان هستند  به طور کامل فعال و بسیار منظم مشغول ارائه خدمات به مردم و همچنین صرافی ها بودند به خبرنگار تراز گفت: بعد از تحریم های ظالمانه توسط استکبار جهانی، آنها  ناچار شدند فعالیت های خود را در زمینه خدمات ارزی متوقف کنند. وی افزود:  چون صرافان در بخش خصوصی، توانائی کافی برای ارائه خدمات به مردم را نداشتند تدبیری اندیشیده شد و صرافی های زیر مجموعه هر بانک به وجود آمدند که به عنوان صرافی های بانکی معرفی و معروف شده و به فعالیت پرداختند.


سمیعی خاطرنشان کرد: اینکه چگونه وظایف خود را انجام دهیم و  چند مورد آنان خوب، چند مورد بد و چند مورد دیگر متوسط بودند موضوع بحث نیست ولی سوالی که مطرح است این است که با توجه به رفع تحریم ها علیه سیستم بانکی کشور و با توجه به توانائی بالا و شعب ارزی فراوان و متعدد و کارمندان مجرب در زمینه خدمات ارزی چرا کماکان بانکهای ما باید از ارائه خدمات ارزی طفره رفته و مردم را از خدمات آنها محروم نگه داریم و  وقتی که آب است چرا کماکان اصرار به گرفتن تیمم داریم؟

وی افزود: با فعال شدن بانک ها دیگر چه نیازی به زائده ای به نام صرافی بانکها است؟ و در واقع چرا بانکهای ما با این همه تجهیزات و امکانات و شعب در سراسر کشور باید بیکار و تماشاچی باشند تا مثلا هر کدام یک صرافی زیر مجموعه ا داشتن تنها یک یا دو شعبه داشته باشند؟ که تازه اکثر آنها به هیچ وجه مسئولیت پذیری و اعتبار و تخصص بانکها را ندارند.

او اضافه کرد: البته که در بین مدیران صرافی های بانکی هم انسانهای وارسته، مسئول و کارآمد داریم که برخی از آنها در این سال ها با تلاش و صمیمیت با کمک صرافی های بخش خصوصی توانسته اند  چرخ اقتصاد کشور را به هر حال به گردش در آورند.

شیوه های عجیب

بنام خدا

صرافی های بانکی - با شیوه های عجیب و غریب نبض بازار را به دست گرفته اند - کنترل قیمت ها که واقعا ما نمی دانیم توسط چه مرجع یا کسانی انجام می شود - به قدری اعجاب آور است که ما صرافان قدیمی را هم که در طول حدود نیم قرن شاهد انواع تلاطمات در بازار ارز بوده ایم را هم به تعجب ئا می دارد .

آخر وقت دلار با قیمتی بیش از 100 تومان زیر بازار توسط این صرافی ها معامله صورت می گیرد و بسته می شود  - فردا صبح با قیمت بازار یعنی بیش از 150 تومان گرانتر از روز گذشته باز می کند و بعد هر چند دقیقه یکبار قیمت را بدون توجه به بازار پائین می آورد تا باز آخر وقت به همان حدود قبلی اختلاف یعنی 100 تومان برسد .یعنی رانت بیشتر برای برخی -

نکته و سوال این است که این تعیین و تغیر نرخ ها توسط چه بزرگوار یا بزرگوارانی انجام می شود ؟ و چه کسانی از این روند تغیرات از قبل اطلاع حاصل کرده اند؟ و سودی که از این اطلاع حاصل می شود (رانت اطلاع) از کجا می آید ؟ و از جیب چه کسانی خارج می شود ؟ ( چون تا آنجا که ما می دانیم سود از آسمان نازل نمی شود ) - معلوم است تلاطمی که توزیع کنندگان ارز در بازار ایجاد می کنند مسلما باعث متضرر شدن عده ای و منتفع شدن کسانی خواهد شد .

و البته آدم های بی اطلاع همان زیانکاران و آدم های صاحب اطلاع همان هائی هستند که از محل زیان مردم بیچاره سود می برند و سعی می کنند جیب پر نشدنی خود را  پر کنند .

اقتصاد > بازار مالی - رییس اسبق کانون صرافان گفت: «تلاطمی که توزیع‌کنندگان ارز در بازار ایجاد می‌کنند، مسلما باعث متضرر شدن عده‌ای و منتفع شدن کسانی خواهد شد.»

اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «صرافی‌های بانکی با شیوه‌های عجیب و غریب نبض بازار را به دست گرفته‌اند.»

وی افزود: « کنترل قیمت‌ها که واقعا ما نمی‌دانیم توسط چه مرجع یا کسانی انجام می‌شود، به قدری اعجاب‌آور است که ما صرافان قدیمی را هم که در طول حدود نیم قرن شاهد انواع تلاطم‌ها در بازار ارز بوده‌ایم، به تعجب وا می‌دارد.»

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: «آخر وقت روز دوشنبه دلار با قیمتی بیش از 100 تومان زیر بازار توسط این صرافی‌ها معامله می‌شود و بسته می‌شود. فردا صبح با قیمت بازار یعنی بیش از 150 تومان گران‌تر از روز گذشته باز می‌کند و بعد هر چند دقیقه یک‌بار قیمت را بدون توجه به بازار پایین می‌آورد تا باز آخر وقت به همان حدود قبلی اختلاف، یعنی 100 تومان برسد. این به معنای رانت بیشتر برای برخی است.»

سمیعی عنوان کرد: «نکته و سوال این است که این تعیین و تغیر نرخ‌ها چگونه انجام می‌شود؟ و چه کسانی از این روند تغییرها از قبل اطلاع دارند؟ و سودی که از این اطلاع حاصل می‌شود (رانت اطلاع)، از کجا می‌آید و از جیب چه کسانی خارج می‌شود؟

وی متذکر شد: «معلوم است تلاطمی که توزیع‌کنندگان ارز در بازار ایجاد می‌کنند، مسلما باعث متضرر شدن عده‌ای و منتفع شدن کسانی خواهد شد.»

رییس اسبق کانون صرافان خاطرنشان کرد: «آدم‌های بی‌اطلاع همان زیانکاران و آدم‌های صاحب اطلاع همان‌هایی هستند که از محل زیان مردم سود می‌برند و سعی می‌کنند جیب پر نشدنی خود را  پر کنند.»

چرا ارز سه نرخی شد ؟

بنام خدا

از آغاز به کار دولت تدبیر و امید - مسئولین اقتصادی مدام وعده تک نرخی شدن ارز را داده اند - و آخرین بار زمستان 95 را که البته آن وعده ها هیچ یک محقق نشد و اخیرا هم چشممان به جمال نرخ جدیدی برای ارز روشن شد - و آنهم نرخ صرافی های بانکی است - که در حال حاضر حدود 100 تومانی با بازار آزاد فاصله دارد -

خوب دلیل اینکه ارز چرا تک نرخی نشد را قبلا هم گفته بودم - واقعی نبودن نرخ ارز و عدم اراده و جسارت لازم برای گذر از این گردنه - ولی دیگر چرا این نرخ جدید رخ نمود ؟

نرخی که با یک حساب سرانگشتی سالانه حدود پنج هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می کند که مستقیم از جیب بیت المال راهی جیب تعداد کمی از مردم می شود - بدون اینکه حاصلی جز تخریب برای اقتصاد کشور داشته باشد .

البته خوب است مطبوعات و خبر نگاران شجاع در باره این موضوع از مسئولین محترم بانک مرکزی و به خصوص کانون صرافان که به حمدالله اکثر اعضای شورای آن از این رانت به طور اکمل برخوردارند -به طور جدی و پیگیرانه سوال کنند. - ولی آنچه  راجع به دلیل رو نمائی از این نرخ جدید رانتی به ذهن حقیر می رسد اینست که :

چون مقررات اخیر شورای محترم پول و اعتبار راجع به تاسیس و ادامه فعالیت صرافی ها به علت نداشتن توجیه اقتصادی از یک طرف و عدم توانائی برخی صرافان به تامین سرمایه و هزینه های مربوطه از طرف دیگر باعث شده بود که استقبال چندانی برای تطبیق از سوی صرافان قدیمی صورت نگیرد - به نظر می رسد برخی از مسئولین برای ترغیب صرافان دارای امکانات تصمیم گرفته اند با دادن طعمه ای لذیذ - که همانا رانت دلاری 100 تومان ( در حال حاضر ) باشد - تمایل آنان را به تمکین از مقررات جدید و تطبیق با شرایط آن  جلب نمایند و هم زمان صرافانی را هم که توانائی مالی برای تطبیق  دادن خود با آن مقررات غیر کارشناسی را ندارند از گردونه رقابت حذف کنند - تا بار دیگر معلوم شود که در نظام طبیعت غنی قوی تر و ضعیف پایمال تر است .

یعنی صرافی که با اندک سرمایه ای سال های سال توانسته با جلب رضایت مشتریان خود به بهترین وجه به آنها خدمات بدهد به علت کم پول بودن با داشتن اعتبار و تجربه فراوان باید حذف شود و به جای او مثلا صراف از راه رسیده ای که فقط پول زیادی دارد قرار گرفته و از رانت باد آورده برخوردار شود .

فاعتبروا یا اولی الابصار

http://www.ghatreh.com/news/nn35727985/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF