تعدیل نرخ ارز به چه معناست؟

بنام خداوند 

تعدیل یعنی عادلانه کردن، وقتی رئیس کل محترم می فرماید:برای تعدیل نرخ ارز برنامه داریم،سخنی بسیار حکیمانه می فرماید.ببینید فرض کنیم دو نفر شیر فروش که یکی از آنها بیست درصد آب به شیر خود می افزاید و شیر فروش دیگر فقط دو درصد آب به آن اضافه می‌کند. حالا اگر از شما بخواهند برای شیر هر یک قیمت تعیین کنید طبعا قیمت اولی هجده درصد از دومی ارزان تر خواهد بود و به عبارتی شیر خالص ترهجده درصد گران تر قیمت می‌گیرد. موقع قیمت گذاری نیز شما به ملیت ،یا دین و ایمان یا زیبایی ورعنایی شیر فروش ها توجهی ندارید و فقط بر اساس میزان خلوص شیر، بهای آن را پایین و بالا می‌برید. یعنی اگر در کشوری هر چند مرکز تدین و اخلاق و ایمان باشد هر چند که دارای درآمد های میلیارد دلاری باشد وهر چند که دارای مردمی فداکار و انقلابی باشد نرخ تورم مثلا بیست درصد و در کشوری دیگر هر چند که سردمدار استکبار جهانی باشد وظالمانه ترین نظام ها را داشته باشد ، نرخ تورم مثلا دو درصد باشد،عدل و انصاف حکم می‌کند که ارزش پول کشور انقلابی ولی داری نرخ تورم بالاتر به طور منظم کاهش یابد و ارزش پول کشور استکباری ولی با نرخ تورم پایین، به نسبت بالا رود، مگر این که شیر فروش متدین تصمیم بگیرد از اضافه کردن آب به داخل شیر خود داری کند و در واقع بانک مرکزی کشور انقلابی از خلق پول بیش از حد قابل جذب خوداری کند. ممکن است رئیس کل بانک مرکزی کشور انقلابی بگوید :مگر نمیدانید ما برای پرداخت هزینه های خود مجبور به خلق پول وبالا بردن حجم نقدینگی هستیم ؟ خوب در جواب عرض می کنیم : اولا به جای چاپ اسکناس و یا خلق پول راه های دیگری از جمله واقعی کردن قیمت ها هست . به طور مثال باواقعی کردن قیمت بنزین می شود روزانه بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی کرد و در همین حدود هم با حذف یارانه سایر حامل‌های انرژی از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری می‌شود و همچنین سالانه بیش از سیصد هزار میلیارد تومان سود پول به سرمایه‌های راکد، در حساب‎های سپرده در بانک ها یا موسسات اعتباری پرداخت می شود که بیش از 97 درصد آن را به سرمایه های راکد بیش از یک میلیارد تومان می پردازند . از این گذشته با وضع عوارض‌های منطقی برای مسافران راهی خارج از کشور و گرفتن مالیات و عوارض های منطقی دیگر می شود ایجاد درآمد کرد ولی اگر به هر دلیل شرعی و یا غیر شرعی ، نخواهیم یا نتوانیم، راهی به جز بالا بردن حجم نقدینگی برای هزینه هایمان پیدا کنیم ، بهتر است همان نظری که که رئیس کل محترم می فرمایند، یعنی راه تعدیل نرخ ارز را والبته همراه با تک نرخی کردن آن در پیش بگیریم؛ تعدیل البته به معنی عادلانه کردن. 

ساقی به جام عدل بده باده تا گدا          غیرت نیاورد که جهان پربلا کند


"این مطلب با قدری تلخیص توسط خبرگزاری خبر آنلاین قبلا منتشر شده است "



احترام

بنام خداوند 

ظرف ساعت های گذشته در صفحه گروه انجمن صرافان در واتس اپ مطالبی در هتک یکی از  صرافان خوشنام کشور دیده شد که باعث شرمندگی حقیر و اعتراض جمعی از دوستان گردید . 

در این شرایط که استکبار جهانی کمر به صدمه زدن به اقتصاد کشورمان را بسته و جمعی از همکاران با خطر افکندن پول و آبروی خویش قصد کمک به اقتصاد کشور و جلو گیری ازمتوقف شدن  تبادلات مالی را دارند ،حداقل وظیفه اهل قلم و کسانی که قصد انتشار مطلبی در گروه های اجتماعی را دارند این است که ملاحظه آبروی یکدیگر را بکنند و تا از کم و کیف قضیه ای کاملا مطمئن نشده اند ، اقدام به انتشار آن نکنند.

_بزرگترین سرمایه ما صرافان همانا آبرویمان است_حقیر اطمینان دارم که هیچ یک از ما قصدی برای هتک یکدیگر نداریم ولی منباب تذکر عرض میکنم _ما همه یک خانواده هستیم_حیثیت هر یک از ما به یکدیگر وابسته است و شایسته است که همه در شرایطی که از داخل وخارج تحت قشار های گوناگون هستیم خودمان ناخواسته و نادانسته باعث ضرر و زیان های مادی و مخصوصا معنوی به یک دیگر نشویم.