عرض تبریک برای انتخاب مجدد جناب روحانی برای ریاست جمهوری

بنام خدا

به میمنت و مبارکی بعد از حدود یکماه مباحثات و مناظرات - انتخابات ریاست جمهوری و شورای های شهر و روستا برگزار شد - آقای روحانی که نامزد اعتدالیون بود رئیس جمهور شد و شورای شهر تهران را هم اصلاح طلبان به دست گرفتند .

خوب مبارک باشد بر ایشان و انشاالله با توکل به خداوند و تصمیم به خدمت بتوانند به نتایج خوبی در جهت رفاه و آسایش و آرامش مردم و مبارزه با انواع فساد و خصوصا رانت و رشوه و ربا دست یابند .

از صبح دیروز که آرام آرام نتایج قطعی می شد و پیروزی جناب روحانی مسجل می گشت - بازار ارز هم به این امر واکنش مثبتی نشان داد و برخی مردم به خیال اینکه با این انتخاب به ناگهان همه مشکلات رفع و ارزانی و (خیلی ارزانی) حاکم خواهد شد -اقدام به عرضه ارز نموده و از طرف دیگر خریداران هم به همان خیال خریدن را متوقف کردند - که این امر باعث سرازیر شدن قیمت ها شد -این اتفاق تا حدی طبیعی بود ولی تعجب از این بود که عرضه کننده عمده و هشتاد درصدی (یعنی بانک محترم مرکزی ) هم جوگیر شده و شروع به پائین آوردن نرخ ارز های تزریقی (مداخله ای) نمود - تا جائی که نسبت به روز پنج شنبه حدود پنجاه تومان از قیمت دلار کاست .در حالی که کارشناسان و دست اندر کاران می دانند که این قیمت ها برای ارز قیمت های کف بوده و طبعا باید در مقاطعی مطابق با تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی قیمت ریال تعدیل شود .

بار ها گفته ایم بالا و پائین بودن نرخ ارز دلیل قوت و ضعف یک اقتصاد نیست - ولی آن چیزی که باعث ضرر و زیان برای یک اقتصاد است همانا نوسانات و تلاطمات در بازار است - که صد البته جلوگیری از آن وظیفه ذاتی بانک مرکزی هر کشور است - و باید در زمان هائی بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ساختگی - بر عکس بازار عمل کند و گاهی فروشنده و برخی از اوقات هم حتی خریدار ارز در بازار باشد - نه اینکه خودش هم جوگیر شده و دنبال روی بازار شود .

داستان بی ربط برای لطیف شدن مطلب :

 گفتند زمانی ملا نصرالدین در جائی گرفتار جمعیتی از مردم شده بود و برای خلاصی از انها روی به انها می کند و می گوید : چرا بجای این که وقت خود را در این جا بگذرانید به دو کوچه پائین تر که عدس پلو نزری می دهند نمی روید ؟ جمعیت حرف ملا را باور می کنند و دسته جمعی به طرف ان ادرس غلط حرکت می کنند و ملا که تنها می ماند با خود فکر می کند نکند در ان جا واقعا عدس پلو بدهند و به سرعت به طرف آن آدرس جعلی به پیروی از جمعیت شروع به دویدن می کند .

*این یاداشت تحت عنوان سخنی با بانک مرکزی قبلا توسط خبر آنلاین منتشر شده است .

http://www.khabaronline.ir/detail/668304/Economy/political-economy

اسمشو نیار - خودشو بیار

بنام خدا

گفتند :زمانی یکی از خان های قدیم همراه نوکر خود به راهی می رفتند - باد و طوفانی حادث می شود و راه را گم می کنند (مثل برخی خود بزرگ پنداران که گمراه شده اند ) در اثر برف و باد و سرما به آغلی پناه می برند که شب را در آن بگذرانند - چون سرما زیاد می شود خان بر نوکر فریاد می کند که یک بالاپوشی روی من بیانداز که خیلی سردم است - نوکر نگاه می کند و در آن طویله چیزی جز پالان کهنه خری پیدا نمی کند - می گوید : ارباب جز پالانی اینجا نیست اگر اجازه می دهی تا آن را بر رویت بیاندازم - خان به شدت ناراحت می شود و پرخاش می کند و البته نوکر هم ساکت می ماند - لختی بعد ارباب که سرما امانش را بریده بوده - باز می گوید : فلانی من سردم است یک کاری بکن - نوکر می گوید جز همان که گفتم چیزی در این جا نیست - خان آهسته می گوید خوب اشکالی ندارد بیاورش ولی اسمش را نیاور فقط خودش را بیاور و روی من بیانداز - ولی یادت باشد که اسمشو نیاوری .

در پی اعلام مذاکرات جدید کانون صرافان با بانک مرکزی برای گرفتن سهمیه نا محدود درهم - دیروز بنده یکی از پست های وبلاگم را که در سال 91 نوشته شده بود را در چند تالار مربوط به صرافان بارگذاری کرده بودم - اینجانب در آن پست با ادبیاتی روشن نسبت به ایجاد رانت برای برخی واردکنندگان و مصرف کنندگان که به چنین ارزهایی دسترسی دارند صحبت کرده بودم - اما متأسفانه  برخی از دوستان آن را بخود گرفته و بدون مطالعه کامل مطلب اینجانب، قضاوت کرده حکم صادر نموده و در نهایت بنده را از گروه حذف نمودند. که البته بنده دلیل اصلی آن را درک می کنم - ولی نمی دانم چرا برخی این چنین نسبت به کلمه رانت حساسیت دارند - اگر میلیارد ها تومان رانت جلویشان بگذارید تا آخرش را می خوردند - ولی اگر اسم رانت را نزدشان بیاورید آشفته می شوند و کهیر می زنند .در ذیل قسمتی از مطلبی که باعث پیش آمدن این سوء برداشت شد را می آورم - تا همکاران قضاوت بفرمایند :

" اگر بخواهیم از سرچشمه شروع کنیم اول باید از بانک مرکزی بپرسیم که ارزهای به نرخ دولتی را چکار کرده و به چه کسانی داده است؟ احتمالا جواب می شنویم که آن را توسط بانک‌های دولتی و خصوصی و صرافی‌های بانکی و صرافی‌های بخش خصوصی توزیع کرده است.در مرحله بعدی سراغ بانک‌ها و صرافان می‌رویم و می‌پرسیم با ارزهای دریافتی چه کرده‌اید؟جواب آنها ما را به نفرات بعدی که احتمالا تجار واردکننده یا کارخانه‌دار تولیدکننده است راهنمایی می‌کند و زمانی که مثلا از فلان شرکت تازه ثبت شده تجاری بپرسیم با ارز دریافتی خود چه کرده‌ای لابد جواب می‌شنویم که با آن فلان کالا را وارد کردم و به فلان بنکدار فروختم و آن بنکدار هم آن را به فلان عمده فروش و او به فلان خرده فروش و بعد هم به مصرف‌کننده محترم می‌رسیم.
پروسه فوق به فرض این است که همه عوامل ریز و درشت فوق کاملا صحیح عمل کرده باشند (از جمله پرداخت مالیات‌های قانونی) و تازه در این صورت است که این سوال پیش می‌آید که چرا مصرف‌کننده فلان کالا باید از رانتی استفاده کند که زیان آن به دیگر صاحبان بیت‌المال که به آن کالا علاقه یا نیاز ندارند وارد می‌شود؟یادمان باشد این به شرطی است که همه عوامل از بانک و صراف و واردکننده، تولیدکننده و بنک‌دار و ... همه کاملا پاک و منزه و مقید باشند و در هیچ یک شائبه‌ای از استفاده نادرست و سوءاستفاده نباشد"

بار دیگر تاکید می کنم - هدف اینجانب از مخالفت با رانت و رانت خواری هیچگاه زیر سوال بردن فعالیت های دلسوزانه و خدا پسندانه زحمتکشان صنف صراف نبوده و مجاهدات این قشر در صحنه اقتصاد کشور انشاالله مورد رضایت مردم و ماجور در پیشگاه خداوند خواهد بود .

دیروز یک مصاحبه هم در این مورد با یکی از خبرگزاری ها داشتم که لینک آنرا هم ذیلا درج می کنم و الله اعلم به حقایق الامور :

http://qudsonline.ir/news/526535/%D8%B3%D9%82%D9%81-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C

سقف پرداخت درهم به صرافی ها برداشته شد/ تصمیم جدید بانک مرکزی باعث افزایش رانت می شود
بر اساس نتایج حاصله از این جلسه، صرافان حواله کار  محترمی که نیاز به درهم در امارات داشته باشند با اینکه در گذشته این نیاز را از صرافی بانک های منتخب دریافت می کردند اما از این به بعد بر اساس مصوبه جدید می توانند بدون محدودیت درهم دریافت نمایند.

مصاحبه راجع به اضافه شدن یارانه

بنام خدا

دو - سه روز پیش خانم مریم فکری زنکی زد و  مثلا مصاحبه ای برای خبر انلاین و شرخ ان به قرار ذیل است :

http://sobhanehonline.com/fa/news/129306/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B1%DB%B5%DB%B0%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF

یارانه ۱۵۰هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟ - صبحانه آنلاین | Sobhanehonline.com
رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته ...

یارانه ۱۵۰هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟
رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش صبحانه، اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره بار تورمی شعار افزایش یارانه به 150 هزار تومان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم این‌که این کار، یعنی سه برابر کردن یارانه عملی هست یا خیر، جای سوال دارد. بعد باید ببینیم به فرض عملی بودن، آیا کار صحیحی هست یا خیر و در وهله آخر اینکه چه تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: به طور معمول کاندیداها در همه جای دنیا سعی می‌کنند با دادن وعده‌هایی، رای بیشتری به دست آورند؛ خیلی هم کاری ندارن به این‌که عملی هست یا نه.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: شما بهتر از می‌دانید که این وعده یا باید عمل نشود و در حد یک وعده باقی بماند و یا باید امیدوار بود که ناگهان از راه‌های بی‌گمان، درآمدهای بزرگ برای کشور نازل شود، یا با استقراض از بانک مرکزی و چاپ کردن اسکناس، این پرداخت‌ها انجام شود.

سمیعی با بیان این‌که هر کدام از این اتفاقات، تبعات خود را دارد و نتیجه‌اش یکسان نیست، عنوان کرد: آقایانی که می‌گویند فلان مقدار کار ایجاد می‌کنیم، خودشان می‌دانند که برای ایجاد یک شغل حداقل 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و باید بگویند با دادن ماهانه حدود 4 میلیارد دلار یارانه، بعد با کدام پول می‌خواهند شغل ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بار تورمی افزایش یارانه‌ها روی بازار ارز چه خواهد بود؟ متذکر شد: راجع به قیمت ارز هم باید بگویم همین حالا هم قیمت واقعی نیست؛ چه برسد به این‌که با چاپ اسکناس و بالا رفتن نرخ تورم، پول ملی از این هم ضعیف‌تر شود. در کل بستگی به این دارد که از چه محلی یارانه‌ها پرداخت شود.

رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: اگر نفت 250 دلار شود و صادرات ما هم دو برابر شود، ممکن است دلار را ارزان‌تر هم فروخت؛ هر چند که در آن صورت هم کاری غلط است.

سمیعی گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در کل تغییر قیمت ارز بستگی به خیلی از عوامل دارد؛ از جمله درآمدهای نفتی، تصمیم مسوولان اقتصادی کشور، بازی توازن ارزهای خارجی با یکدیگر، واقعی شدن یا نشدن علامت‌ها و... .

رییس اسبق کانون صرافان متذکر شد: مسلما با شرایط حاضر اگر کسی بخواهد یارانه را بیشتر کند، یا باید پول چاپ کند یا از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف و مهم بکاهد که آن هم در درازمدت تبعات منفی خودش را خواهد داشت و اگر پول چاپ کند، به همان مقدار باعث تورم و گرانی خواهد شد.

سمیعی عنوان کرد: الان بعد از 34 سال برای اولین‌بار تراز بازرگانی ایران مثبت است، نرخ تورم کاهش چشم‌گیر داشته و به حدود 10 درصد رسیده و تلاطمات بازار ارز محدود شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش در جهت تعاملات بین‌المللی انجام شده و ادامه دارد و فروش نفت هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ این‌ها نشانه‌های خوبی است.یارانه ۱۵۰هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟
رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش صبحانه، اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره بار تورمی شعار افزایش یارانه به 150 هزار تومان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم این‌که این کار، یعنی سه برابر کردن یارانه عملی هست یا خیر، جای سوال دارد. بعد باید ببینیم به فرض عملی بودن، آیا کار صحیحی هست یا خیر و در وهله آخر اینکه چه تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: به طور معمول کاندیداها در همه جای دنیا سعی می‌کنند با دادن وعده‌هایی، رای بیشتری به دست آورند؛ خیلی هم کاری ندارن به این‌که عملی هست یا نه.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: شما بهتر از می‌دانید که این وعده یا باید عمل نشود و در حد یک وعده باقی بماند و یا باید امیدوار بود که ناگهان از راه‌های بی‌گمان، درآمدهای بزرگ برای کشور نازل شود، یا با استقراض از بانک مرکزی و چاپ کردن اسکناس، این پرداخت‌ها انجام شود.

سمیعی با بیان این‌که هر کدام از این اتفاقات، تبعات خود را دارد و نتیجه‌اش یکسان نیست، عنوان کرد: آقایانی که می‌گویند فلان مقدار کار ایجاد می‌کنیم، خودشان می‌دانند که برای ایجاد یک شغل حداقل 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و باید بگویند با دادن ماهانه حدود 4 میلیارد دلار یارانه، بعد با کدام پول می‌خواهند شغل ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بار تورمی افزایش یارانه‌ها روی بازار ارز چه خواهد بود؟ متذکر شد: راجع به قیمت ارز هم باید بگویم همین حالا هم قیمت واقعی نیست؛ چه برسد به این‌که با چاپ اسکناس و بالا رفتن نرخ تورم، پول ملی از این هم ضعیف‌تر شود. در کل بستگی به این دارد که از چه محلی یارانه‌ها پرداخت شود.

رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: اگر نفت 250 دلار شود و صادرات ما هم دو برابر شود، ممکن است دلار را ارزان‌تر هم فروخت؛ هر چند که در آن صورت هم کاری غلط است.

سمیعی گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در کل تغییر قیمت ارز بستگی به خیلی از عوامل دارد؛ از جمله درآمدهای نفتی، تصمیم مسوولان اقتصادی کشور، بازی توازن ارزهای خارجی با یکدیگر، واقعی شدن یا نشدن علامت‌ها و... .

رییس اسبق کانون صرافان متذکر شد: مسلما با شرایط حاضر اگر کسی بخواهد یارانه را بیشتر کند، یا باید پول چاپ کند یا از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف و مهم بکاهد که آن هم در درازمدت تبعات منفی خودش را خواهد داشت و اگر پول چاپ کند، به همان مقدار باعث تورم و گرانی خواهد شد.

سمیعی عنوان کرد: الان بعد از 34 سال برای اولین‌بار تراز بازرگانی ایران مثبت است، نرخ تورم کاهش چشم‌گیر داشته و به حدود 10 درصد رسیده و تلاطمات بازار ارز محدود شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش در جهت تعاملات بین‌المللی انجام شده و ادامه دارد و فروش نفت هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ این‌ها نشانه‌های خوبی است.

عید مبعث مبارک

بنام خدا

دیروز هم که عید مبعث و به قول آن عالم "خنده فرخنده خداوندی " بود و تعطیل - صبح عازم تمرین شدم که نخست باران بود- و با جناب داوود خوشرو همراه شدیم - چون بادگیر به همراه نبرده بودم - جناب خوشرو با خوشروئی و اصرار بادگیر خود را بر من پوشانید - و خلاصه 6 دور زدم که سه دور اول با خوشرو و سه دور بعد که دیگر باران نبود با رحیمی - البته جنب مسعود نعمتی را هم دیدم که تمرینش تمام شده بود - خلاصه 45 کیلومتر را در کمتر از دو ساعت رفتم و 514 کالری مصرف شد .

چون ناهید در سفر است - وقتی رسیدم کسی برایم آبمیوه آماده نکره بود - بنابر این خودم با یک لیوان شیر و قدری مربای به از خودم پذیرائی کردم - ناهار هم مهمان اخوی آقا مهدی بودم (البته خوشبختانه خود ایشان غذا را درست نکرده بود - بلکه خانمش غذای های متنوع و لذیذی تهیه  کرده بود ) - عصر هم در خانه به استراحت و خواندن کتاب (تذکرت العلما را در دست دارم ) و تماشای تلویزیون گذراندم و شام را به جبران ناهار با نان و ماست بسنده کردم .

الحمدلله رب العالمین

اولین تمرین در اردیبهشت 96

بنام خدا

دیروز هم صبح حدود 8.30 بود که رسیدم استادیوم - و نزدیک 9 بود که به همراه برخی دوستان سوار شدیم - حدود 55 کیلومتر را در دو ساعت طی کردیم - و 609 کالری هم مصرف شد - عده دوچرخه سواران زیاد بود -از جمله : اسماعیل زینلی - علی کریمی - علی علیخانی - مسعود نعمتی - مصطفی کلانتری - حیدری نسب - و ...

بعد از تمرین هم همراه حمید آقا اخوی به زیارت مادر رفتیم - الحمدلله رب العالمین