تبریک عید سعید نوروز باستانی

بنام خدا 

باز امدم چون عید نو تا قفل زندان بشکنم

اغاز سال نو را به همه همکاران و غیر همکاران تبریک می گویم .


امید وارم سال جدید سالی باشد که در ان از شر ها مصون باشیم و با خیر ها قرین .


انشاالله در سال جدید مردم ما سالم تر باشند ٬ هم بدنشان ٬ هم عقلشان ٬ هم وجدانشان.


امیدوارم سال جدید نه فقط لباس نو بلکه همه چیزمان نو شود _عقایدمان _ علایق مان _ افکار مان _ احوال مان _اندیشه هایمان_ تفکراتمان_ همه پوست بیاندازد_ همه نو شود.

افکار پلید _خود پسندی_ غرور _کبر _حسد _بخل _عهد شکنی_آزار رسانی_و خلاصه هرچه صفت زشت است دور بریزیم و صفات خوب را جایگزین آن ها کنیم. انشاءالله 

چرا باید با رانت مبارزه کرد؟

بنام خداوند 

اخیرا بار دیگر با فاصله افتادن بین قیمت های فروش ارز توسط صرافی های بانک ها و بازار آزاد  بنوعی رانت در بازار خرید و فروش ارز ایجاد شده بود، بنده هم در وبلاگ شخصی خود در مطلبی تحت عنوان "تومنی یک قرون حلال وار " اشاره ای  به آن داشتم. 

البته بعد از یکی دو هفته به نظر رسید که مسئولین محترم متوجه شده اند که اگر وضعیت به این صورت پیش برود، هر روز به تعداد کسانی که با ایستادن در صف متقاضی ارز ارزان و سود باد آورده آن  می شوند افزوده شده و طبعا فاصله ایجاد شده بین دو نرخ هم جدی تر می گردد. 

این بود که تصمیم گرفتند برای کوتاه شدن صف ها شرایط  جدیدی برای فروش ارز ارزان  قرار دهند 

یعنی اگر قبلا  برای  خرید ارز ارزان فقط کارت ملی کافی بود ، در اعلام  بعدی قرار شد فقط به مسافران خارج از کشور ارز ارزان فروخته شود ، و البته با  این تمهید صف ها کوتاه تر شد ، ولی یک نرخ دیگر به نرخ های قبلی اضافه شد، چون صرافی های بانک ها علاوه بر نرخی که برای فروش به مسافران خارج از کشورداشتند ، نرخ دیگری هم برای فروش به صرافان ارائه نمودند که خود آنهم البته باز با قیمت بازار آزادتفاوتی معنی دار داشت.

یعنی به طور متوسط در چند روز حدود ٣٪؜ الی٤٪؜ ، خوب برای ارز که معامله آن معمولا حداکثر یک درصد حاشیه سود آن است ٤٪؜ یا حتی ٣٪؜ عددی بزرگ است چه رسد به برخی موارد که تفاوت  قیمت بین رسمی و آزاد آن به نزدیک ١٠٪؜ هم می رسد. 

رانت در هر کجا و با هر نیتی که ایجاد بشود و نصیب هرگروهی که بشود چیز بدی است.

غلط است و باعث فساد و تباهی و تبعیض و بیعاری  و تنبلی می شود. رانت باعث دلسردی جوانانی خواهد بود که می خواهند با کار شرافتمندانه ترقی کنند، رانت باعث تضعیف اخلاق در جامعه می شود و  کمترین زیان آن صدمه مالی آن به بیت المال است.

 اگر فرضی کنیم به طور متوسط فقط ٤٪؜ بین ارز دولتی (چه مسافری و چه تجاری و غیره) و بازار اختلاف باشد سالانه حدود ده هزار میلیارد تومان از جیب مردم هدر می رود یعنی ماهانه حداقل ٨٠٠ میلیارد تومان که به هر ایرانی ده هزار تومان می رسد.

خدمت و خیانت


بنام حضرت  دوست

فلسفه به وجود آمدن جایی بنام کانون صرافان چه بود؟ و مؤسسین  کانون چه اهدافی را دنبال می کردند_ و چه وظایفی برای خود قائل بودند؟

آیا قرار بود کانون صرافان خودرا رئیس و صاحب اختیار و آقابالاسر برای صرافان کشور بداند_ وَ یا خدمتگذار آنان باشد؟

آیا قرار بود کانون منادی ندای به حق صرافان باشد یا خفه کننده صدای آنان؟

آیا قرار بود در کانون شفافیت حاکم باشد یا آقایانی که به هر طریق بر کرسی عضویت شورای آن دست یافتند هرکاری که خواستند در پشت درب های بسته انجام دهند و هرکس هم حرفی بزند به هرطریقی صدایش را خاموش کنند؟

آیا قرار بوده و هست که مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی مورد احترام و عمل باشد یانه، هرکاری که یک نفر باهمدستی چند نفر دیگر خواستند انجام دهند و با گرفتن و یا نگرفتن یک صلوات آنرا به پای مجمع بزنند؟ 

آیا کانون صرافان از مرداد ٩٤ تا الان چه کارهای مثبتی به نفع جامعه صرافان انجام داده؟ 

آیا کانون وظیفه نداشته از حقوق مکتسبه صرافانی که سالها بار امانت داری و مسئولیت  پذیری  را در سخت ترین شرایط به دوش کشیده اند دفاع کند؟ آیا کانون وظیفه نداشته واسطه بین صرافان و  مسئولین  و تنها متولی پولی و ارزی  کشور باشد ،  و خواسته های  بحق آنان را با مسئولان بلند پایه مطرح کند؟

آیا وظیفه کانون این بوده که به بهانه های مختلف همکاران را تلکه کند؟ آیا وظیفه کانون این بوده که هر صدایی بر خلاف نظر نامبارک برخی عناصر متوهم بود ،  سعی در خاموشی آن نمایند.

و هر عنصری را که با رانت خواری و فساد و چاپلوسی مبارزه کرد بنام عنصر نامطلوب بنامد و بخواندو با انواع فریب کاری  ها اورا حذف کند؟

بله_حتما و این کار از جمعی که خودرا برتر و بالاتر می پندارد بعید نیست

دکه در خیابان نصیحت گویان دارند ولی هیچ اندرزی نپذیرند. 

 وقتی گروهی همگی اهل پایتخت باشند کجا درد شهرستان ها را دریابند؟

وقتی همه بالای  شهرنشین باشند کجا از پایین شهری ها خبر دارند؟

وقتی گروهی به میلیارد تتمه حساب گویند چگونه از کاسب کار مظلومی که عمری را با امانت و صداقت در خدمت مردم گذرانده و مالی انباشته نکرده دفاع کند؟

شاید گفته شود این انتخاب خودمان بوده و از ماست که برماست_ ولی انتخاب هرکسی دلیل بر مصونیت او از انتقاد نیست باید زبان ها باز باشد برای انتقاد و با ید هرکس به هرعنوان مسئولیتی را  می پذیرد_ خودش را در معرض انواع انتقادها بداند و خود را مقدس نپندارد_


 خداوند را می خوانیم که درهای رحمتش را به روی ما بگشاید، دست نوازشش را از سر این امت بر ندارد و به ما توفیق مجاهدت با نفس و شفقت بر خلق عنایت بفرماید.

و ما را هدایت فرماید و از حقد و حسد شقاوت‌ها  حفظ بفرماید. 

تومنی یک قرون حلال وار


بنام خداوند 

چند روزی است که نرخ ارز در بازار  آزاد خود را از وابستگی به قیمت ارز مداخله ای رها کرده و تقریبا اعلام استقلال نموده است. 

آخرین اخباری که از گوشه و کنار بگوش میرسد، فاصله قیمتی بین دلار تزریقی توسط صرافی های بانک ها و قیمت در بازار آزاد برای دلار به بیش از سیصد تومن و برای یورو به حدود چهارصد تومن رسیده که معنی این اختلاف قیمت این است که هر کسی با داشتن سرمایه ای معادل پنجهزار دلار یا یورو و صرف وقت دو یا سه ساعته (فعلا) می تواند چیزی حدود یک و نیم تا دو ملیون تومن سود حاصل کند یعنی نزدیک به ۱۰% و قدیمی ها هم که گفته‌اند "حلال وار تومنی یکقرون"

خوب البته درست است که مردم بیکارند و باید برایشان ایجاد شغل شود ولی این نوع ایجاد شغل در واقع به نوعی غارت بیت المال مسلمانان محسوب می شود و نمی دانم چقدر به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک می کند. 

و بدی کار اینجاست که چون این شغل نسبتا پر درآمد هم هست، هر روز علاقمندان و داوطلبان اشتغال به آن زیاد تر می شوند و چون برای آن هیچ گزینش و محدودیتی در کار نیست، پس هر روز به خیل فعالان به آن افزوده می شود.

جالب تر اینکه هر چه به تعداد فعالان اضافه شود ، فاصله قیمتی هم زیاد تر می شود و طبعا درآمد شاغلان هم بیشتر می شود. 

و خطر اصلی اینجاست که نیازمندان اصلی و واقعی ارز که معمولا حوصله و توانایی ایستادن در صف های شلوغ و طولانی را ندارند‌ ناچار به مراجعه به بازار سیاه می شوند و در واقع به آن بازار رونق و رسمیت می بخشند.

حقیر سال گذشته هم در زمانی که فاصله قیمتی ارز آزاد و مداخله ای به یکصد تومان رسیده بود یادداشتی در وبلاگم  نوشتم که  بعد در برخی از خبرگزاری ها و روزنامه ها هم  بازتاب داشت 

 ، در آن جا گفته بودم که ایجاد آن رانت سالانه چیزی حدود  پنجهزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور صدمه می زند ، که طبعا با سه برابر شدن فاصله قیمتی ،  خسارت به بیت المال  هم حداقل سه برابر خواهد شد که به پانزده هزار میلیارد تومان می رسد که این عدد معادل ۴% از بودجه کل کشور در سال ۹۷ است.

حقیر بار دیگر به عنوان یک  کارشناس و ریش سفید و دلسوز با کمال تواضع عرض می کنم  : بهترین راه مبارزه با فساد فراهم نکردن زمینه و امکان برای فساد است.

فاعتبروا یا اولی الابصار